duinen en rotsen - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Aris Engel - WaarBenJij.nu duinen en rotsen - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Aris Engel - WaarBenJij.nu

duinen en rotsen

Door: aris

Blijf op de hoogte en volg Aris

10 Juli 2013 | Frankrijk, Dieppe

Het zijn nu 10 dagen dat ik onderweg ben en de fietsconditie begint al aardig te komen. De eerste 4 dagen vervoerde Maaike mijn hele hebben en houden nog - behalve mij en de fiets dan. In Nederland was het tegenwind - stevig soms - en bewolkt en op de derde dag ook wat regen. In mijn enthousiasme heb ik de eerste 2 dagen maar vooral de eerste mij een beetje verkeken en eigenlijk een kampeerplek afgesproken die eigenlijk net wat de ver was. De twee dagen erna hebben me dat - en de wind - een beetje opgebroken. Daardoor kwam het helemaal goed uit dat we in Vlissingen bij vrienden zouden slapen; een gezellige avond en morgen dank dank. Deze dag met eel slingers door Zeeuws Vlaanderen en daarna recht toe recht aan langs de oude trekvaart naar Brugge. Met de bus naar het centrum, rondgelopen rond gekeken, (Koen Broese met de grafiekwinkel was dicht) en tot slot lekker gegeten als afscheid.
Na het definitieve afscheid op vrijdagmorgen met fietskar op pad - zie de profielfoto.Toen nog met lange mouw maar in de loop van de dag kwam de zon en draaide de wind naar het Noord westen en tot slot Noord. Zoals verwacht hierna nog 1 nacht in Belgie. De gekozen weg was iets tussen de Noordzee kust route en de Noordzee/Vlaanderen route. Voor een heel groot deel volgde ik van De Haan het traject van de tramlijn die van Knokke in het noorden tot aan De Panne in het zuiden loopt. De eerste stuken in Frankrijk waren bekend van het rondje Noordzee al ging ik nu de andere kant op. Opvallend in dit stuk een grafiek tentoonstelling in Gravelines en bij Duinkerken kon ik nu wel de zeedijk route vinden. Gecombineerd met het latere stuk leek het wel een tocht over de Maasvlakte en Pernis met tot slot nog de bekende kerncentrale van het rondje Noordzee. Bij Cap Blanc Nez begon het serieuze klimwerk en dat bleef de rest van de dag zo. Vanaf zeg maar Boulogne sur Mer is het allemaal onbekend terrein. De volgende dag begon ook weer met het nodige klimwerk - soms heel geniepig vals plat zo dat ik aan mezelf ging twijfelen of ik nog wel kon fietsen maar toen het later weer min of meer vlak werd en ik ook weer wat snelheid kon maken wist ik dat het aan de stijgende meters lag. Het karretje is geweldig, loopt soepel , maar trekt wel de andere kant op als je omhoog gaat. Daal je dan wordt het duwen zodat je met de handen aan de remmen verder moet - als er alle ruimte en zicht is dan durf ik de teugels te laten vieren met gevolg dat ik diverse malen boven de 50 kwam. Langs de grote weg is het meer opschieten en zijn de hoogteverschillen kleiner maar is het wel drukker, pak je kleinere wegen dan kun je door het zwaardere werk ook nauwelijks om je heen kijken. Dus het zijn volop dilemma's voor de fietser. Sinds de Belgische kust alleen maar zon en een wind die steeds in de noordelijke meestal noordoost zit. Vandaag werd het noordwest en vanavond is het dan ook bewolkt geworden. De windkracht is s'morgens gering maar neemt in de loop van dag toe tot zeg kracht 4 al werd het aan het eind van deze middag minstens 5. In de loop van de avond nacht gaat hij weer liggen.
Bij krijtrotsen moet ik altijd aan de White Cliffs of Dover denken maar niet aan Frankrijk - al wist ik dat de Cap Blanc Nez ook een krijtrots is die oorspronkelijk verbonden was met de Engelse rotsen. Een stuk zuidelijker zag ik ook krijtrotsen en ik heb het idee dat het bij Treport maar ook bij Dieppe en zuidelijker ook krijtrotsen zijn. Steile loodrechte witte hellingen. Nu ken ik wel de beelden van de invasie bij Normandie met zijn steile hellingen maar wat voor rotsen dat zijn daar heb ik geen idee van - heb ik me ook nooit afgevraagd. Over een kleine 2 weken weet ik het.
bon voiyage ; cést dur, bon courage
tot zover deze keer
Aris

  • 11 Juli 2013 - 09:33

    Gerard:

    ha Aris
    zo je bent nu evcht op weg (hoewel je dat natuurlijk je hele leven al bent).
    het stukje verslag waarin je de maasvlakte noemde snap ik niet. eerst zat je al in la douce france en toen ineens op de maasvlakte???
    goeie reis verder
    gerard

  • 15 Juli 2013 - 00:18

    Ron Biemans:

    Hi Aris,
    Heerlijk om je fiets avonturen wederom te lezen...op deze manier kan ik een beetje met je meereizen en je mooie ervaringen lezen.
    Heel veel plezier en mooie inzichten (en vergezichten natuurlijk) tijdens het kilometerbijten :)

    Zonnige greetz
    Ron Biemans

  • 15 Juli 2013 - 22:26

    Ton En Margreet:

    Bienvenue A Blosville !!!! Aris
    Maak het je gemakkelijk...
    Schrik niet als er morgen bouwvakkers komen om het laatste vloertje in huis te gaan storten...

    Wat hadden we je graag welkom gehete...
    Wat hadden we graag met jou een hapje gegeten en een glaasje gedronken....
    Jammer, jammer....
    Lieve groetjes
    Ton en Margreet
    Enne je bent sneller dan snel
    Een kei !!!!
    En die liggen er zat zoals je zult zien...
    Bonsoir , bon nuit et bonjour demain....
    Salut !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aris

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 104593

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 05 Augustus 2016

Langs de zee weer opgepakt!

28 Juni 2016 - 08 Juli 2016

Van zout naar zoet water

01 Juni 2013 - 20 Oktober 2013

Langs de zee

01 Mei 2011 - 01 September 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: