Fisterra en verder - Reisverslag uit Noia, Spanje van Aris Engel - WaarBenJij.nu Fisterra en verder - Reisverslag uit Noia, Spanje van Aris Engel - WaarBenJij.nu

Fisterra en verder

Door: Aris

Blijf op de hoogte en volg Aris

11 April 2016 | Spanje, Noia

Onderweg bedacht ik dat nog wel wat vergeten was in het eerste verslag, dus dat doe ik nu maar al of niet aangevuld met recentere zaken. Bij Coruna als stad heb ik de boulevard wel genoemd maar niet dat er van alles aan staat wat oud en nieuw is. Naast de standaard lantaarn 3 soorten waarvan 1 "oud" maar dan versierd met verschillende emaille ( ? ) kunstwerken, daarnaast ook hele basic palen van cortonstaal. In de omgeving van de Herculestoren staan herinneringen aan het stenen tijdperk met dolmen, menhirs. Als je met je rug naar de haven staat zie je over een paar honderd meter verschillende witte gebouwen met talloze ramen. Deels hetzelfde deels met andere versieringen, vormgevingen - waaronder glas in lood.
Wat de planten betreft - buiten de stad dus - ben ik de aronskelk vergeten die je overal ziet, daarnaast nog allerlei andere planten, bloemen die ik wel ken en of lijkt op; maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Wat de loofbomen betreft is het niet zo veel vroeger; ze beginnen voorzichtig blaadjes te krijgen. De moestuintjes worden klaargemaakt en er wordt kool en prei geplant; de eerste aardappelen zag ik al boven komen evenals tuinbonen; dus dit is wel wat vroeger.
Ja en als je geoogst hebt moet je dat ook opslaan. Hiervoor gebruiken ze geen kelder maar speciale huisjes. In Asturie had ik die ook al gezien en hier wederom, soms deels van hout maar vooral van steen. Ze staan op een soort paddenstoelen met daarop weer stenen balken en daarop de vloer van het geheel. In Asturie gebruikte ze het liefst menhir achtige stenen met daarop een gladde stenen plaat waar dan daarop het geheel werd gebouwd. Hier in Galicie is de paddenstoel wat simpeler - wel van steen - maar de rest is robuuster met op de 2 hoeken van het puntdak een torentje - al of niet een kruis. Het ziet er helemaal gesloten uit maar het is net niet helemaal dicht door de spleten aan alle kanten. Het wordt gebruikt als opslag voor de maiskolven, de aardappelen en andere zaken. (Zoiets had je al kunnen vermoeden bij de inleiding). De luchtspleten voor de ventilatie en de paddenstoel is om rovers als muis, rat en marter tegen te houden. Ze zijn van robuust steen, stevig omdat de wind hier nog wel eens kan spoken aan de kust met zijn vlagen.
Het stuk tussen La Coruna en Finisterre heet niet voor niets La Costa del Morte.
Galicie heeft zijn eigen taal wat je aan de plaatsnamen kunt zien - soms lastig op de kaart als het daar anders is dan op het bordje. Ik zag in een boekhandel etalage hetzelfde boek in 2 talen staan. Ook waren de bijschriften in het museum 2 talig en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.
Het heeft ook een heel oude cultuur - denk maar aan de menhirs die ik in Coruna zag maar de echte oude staan er ook evenals grafheuvels enz. Bij Fisterra zijn er op verschillende sporen gevonden van die oude bewoning; op een van de plaatsen is ook een rotstekening gevonden die in Corbucion als mozaiek op een "zitpilaar" is geplakt.

Nu ben ik toch wel in de buurt van het eindpunt van de pelgrimsroute naar Santiago aangekomen. Het verhaal gaat dat als men eenmaal in Santiago aangekomen is men dan nog door loopt naar het "einde" (finito) Finisterre oftewel Fisterra. Bij de punt waar de vuurtoren staat schijn je dan je oude schoenen in het water te gooien om helemaal opnieuw te beginnen.
Pelgrims wandelaars had ik o.a. in Muxia al gezien ( weer een ander "aanvoer route" maar vooral vanaf Cee waren er velen , die al of niet met een boekje in de hand maar wel bepakt voortliepen. Ik las ooit dat er iemand vanuit Nederland met een ezel en een kar vertrokken is, nou zoiets zag ik dan vlak bij de vuurtoren een 4 tal twintigers en een ezel met kar.
Voor mij viel het laatste stuk van Cee naar Fisterra niet mee, al moe en een paar stevige hellingen - dus lopen. In de plaats eerst wat bijgekomen bij een hostel en later op een veel lichtere fiets naar het einde gereden.
In het hostel mocht je trouwens niet met schoenen aan naar boven waar de slaapzaal was. Het was modern opgezet en van uitvoering; 4 of 5 nissen met daarin weer 4x een stapelbed. Ik moet zeggen dat ik van de medeslapers geen last heb gehad al hoorde je ze soms even als jezelf wakker was. Een deel was al vroeg vertrokken en/of op merkte ik later. Savonds had ik al wat gekletst met 2 jongens uit Leipzig ( die het in 2-3 weekse etappes hadden gelopen) en de volgende morgen ook nog met een koppel (30ers) uit North Caroline ( vertrokken vanuit Sevilla).

Vanuit Fisterra - nog de heftige klimmen - maar een stukje buiten Cee was het allemaal iets geleidelijker, minder steil en minder lang met soms fraaie uitzichten op de kust rotsen en of strand. De dag eindigde in Muros in een hostel waarbij na veel onderhandelen mijn trailer in de gang kon staan en mijn fiets buiten aan een pilaar vastgezet zolang het cafe open was. (dus in de echte nacht achter een rolluik)
Het weer was wisselvallig - de buien heb ik blijkbaar eerst voorbij laten trekken - zodat ik onderweg af en toe een beetje regen en af en toe ook wat zon. 2 maal was het echter goed mis: harde stormachtige windvlagen, en dalende temperatuur en regendruppels als hagelstenen. Ik heb toen maar even op de bus gewacht en ben later maar even benzine gaan tanken bij de pomp waar ik toen bijna was.
Het weer blijft voorlopig zo 13 graden wind uit het zuiden of zuidwesten kracht 5 en regen.
Vandaag had ik daar ook mee te maken. In de ochtend was het o k met een enkele weer / wind dip maar eenmaal in Noia aan de koffie barstte het los. Regen wind onweer gewoon niet leuk dus nog maar een koffie, een gebakje , nog een koffie en toen maar na anderhalf uur besloten - in het zuiden was het nog steeds een grijze massa - om hier een pension te zoeken. De duits sprekende dame in het broodjes/gebak/koffiehuis (ik weet er zo gauw geen mooi woord voor) heeft me geholpen. Door de regen erheen maar ook hier zou én mijn fiets én de trailer buiten moeten blijven staan. Uiteindelijk naar een hotel met garage en de goedkope kamer zal denk ik niet veel duurder zijn als het pension.
Voor de statistieken: Pont de Porte - Fisterra 58 km en 1016 hm; Fisterra - Muros 57 km 698 hm en Muros - Noia 31 km en 387 hoog.

tot een volgende bericht al moeten jullie er niet vanuit gaan dat het zo frequent en uitgebreid blijft gebeuren.
Ik zal kijken of ik de bijbehorende foto's kan plaatsen


  • 11 April 2016 - 20:29

    Hanneke:

    Leuk Aris, om te lezen waar wij vorig jaar over zee met de zeilboot, dus iets noord-westelijker dit deel van jou route hebben afgelegd, misschien nog wel meer, maar dat volgt bij jou nog. Goede reis.

  • 11 April 2016 - 21:31

    Jan:

    Hallo Aris, voordat je vertrok waren de weersvoorspellingen al niet goed en helaas moet jij dit ook nog bevestigen. Maar een eenzame fietser blijft doorgaan om zijn doel te behalen. Begrijp ik het goed dat je ook een aanhanger mee sleurt achter je fiets? Een die je de bult niet op krijgt en vervolgens de bult afduwt? Suc6 en veel trap plezier en wie reizen doet kan veel verhalen vertellen c.q. schrijven. M.v.g. Jan

  • 11 April 2016 - 21:53

    Hans Grimm:

    Mooi verhaal Aris. Goed van je dat je dat nog aan kan. Ik ben nog bezig met het Dennendalverhaal, met de Historische Vereniging Den Dolder, Bartho Smit en Fred Treur. Je hoort er nog meer van. Blijf fietsen!

  • 12 April 2016 - 01:04

    Marcel Hubers:

    Heel bekend terrein voor mij, Aris. In Muxia aan de kaap, het nu afgebrande kerkje met daarvoor het 'stenen wonderzeil' van het wonderschip dat het lijk van Sint Jacob naar Galicië gebracht zou hebben. Het kerkje is afgebrand door bliksem. Geen wonder, gezien de vorm van het gedenkteken in de buurt van de kerk (milieuramp met olietanker niet zo heel lang geleden). Een gestileerde bliksemschicht. Dat is de goden verzoeken!
    Op kaap Finisterre (einde van de wereld) staat de kilometer 0 van alle Caminos de Santiago vanuit heel Europa. Daarom lopen of fietsen veel pelgrims nog even door daar naar toe.
    Tot voor enkele jaren geleden werden schoenen verbrand op de kaap, maar door veel pelgrims, die allemaal begonnen te stoken werd het een (gevaarlijk)zooitje daar. De gemeente Fisterra heeft dat nu terecht verboden. Misschien smijten ze hun schoenen daarom nu in zee. Misschien beter om die oude schoenen ritueel in een pontificiële recyclecontainer te smijten?
    Zowel Muxia als Fisterra bieden een pelgrimscertificaat aan. Noia staat ook bekend als landingsplaats van het stoffelijk overschot van Santiago. In de zomer zijn de Rias bajas van Galicië druk bevolkt met toeristen uit de hete delen van Spanje, die daar genieten van het koele zeeklimaat, met af en toe een buitje...
    Ik wens je veel plezier, Aris, langs deze mooie kust en later veel sterkte op de kasseienstroken in de hel van het noorden (Noord Portugal)! In Porto: volg zoveel mogelijk de kust, tot de monding van de Douro, volg de rivier tot aan de Dom Luis brug en neem de onderste brug, niet de bovenste. Daarna de rivier stroomafwaarts volgen tot weer aan de monding en vervolg langs de zee je weg weer naar het zuiden. Dat is de meest simpele en mooie weg om door Porto te komen. Op naar Cabo da Roca (westkaap van Europa) en Lissabon!

  • 12 April 2016 - 09:02

    Ron Biemans:

    Hi Aris,
    Fijn dat je me meeneemt in je verhalen en reismomenten.
    Geniet van deze heerlijke reis en gelegenheid om alle dingen te beleven.

    Ik blijf je volgen!

    Warme (zonne) groet
    Ron

  • 12 April 2016 - 10:12

    Toon:

    Hi Aris,
    Wat een prachtig verslag weer. Leuk om te lezen dat er nogal wat kennissen van je zijn die de plek kennen. Je gaat best snel. Als ik je dagtrips van meer da 50 km zie in dat landschap dan denk ik zo zo die heeft de vaart er in. Het zit dus best snor met die conditie van je. Fijn dat je geen last hebt van snurkers met het slapen. Of reisgenoten die tot diep in de nacht met plastic zakken ritselen. En inderdaad geef ik je groot gelijk als je niet elke keer zo'n uitgebreid verslag opstelt. Je was tenslotte niet vertrokken om achter de PC te zitten typen. Er op uit, de lanen in de paden op. Verhalen vertellen doe je maar weer als je veilig terug bent!! Dus geniet ervan Buon Camino!! de weg is het doel. De bestemming is : home is where your hart is.......tot snel...Toon

  • 12 April 2016 - 15:26

    Anja:

    Hou Aris,
    Wat een mooi reisverslag weer van je. Ik zie je in gedachten helemaal genieten van de natuur en de kunst die je onderweg tegen komt, leuk hoor. Ook gezellig dat je mensen ontmoet,geeft toch ook meerwaarde denk ik. Jammer dat het weer wat minder is,maar er zullen ook vast weer warme dagen volgen. Je gaat indd snel ,je conditie is goed, top hoor,doe ik je niet na

  • 12 April 2016 - 17:59

    Loes:

    Hoi die Aris.
    Leuk om jou ervaringen te lezen. Mooi en duidelijk verslag. Wij wensen je heel veel goede fietsdagen toe. Tot je volgende verslag!

  • 13 April 2016 - 09:11

    Els:

    Hoi Aris,
    Respect voor je fysieke prestatie en mooi te lezen over alles wat je ziet. Zorg goed voor jezelf en geniet ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aris

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 104434

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 05 Augustus 2016

Langs de zee weer opgepakt!

28 Juni 2016 - 08 Juli 2016

Van zout naar zoet water

01 Juni 2013 - 20 Oktober 2013

Langs de zee

01 Mei 2011 - 01 September 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: